Przyczyny awarii turbosprężarek
Powszechna awaria turbosprężarki – zanieczyszczenie olejem
Olej jest bardzo często pomijany jako składnik krytyczny. Jednak czysty filtrowany olej silnikowy jest głównym wymaganiem i koniecznością dla wszystkich turbosprężarek.
Najczęstsze przyczyny zanieczyszczenia olejem:
- Jeśli filtr oleju jest uszkodzony lub używany jest filtr oleju niskiej jakości
- Nadmiar wilgoci może prowadzić do przedwczesnej degradacji oleju, zwiększonej korozji i zwiększonego zużycia
- Wysoka zawartość węgla występująca w silniku może szybko zanieczyścić nowy olej
- Zanieczyszczenie nowego oleju podczas serwisowania (przypadkowe)
- Niezmienione oleje zawierające osady detergentu mogą stać się bardzo ścierne dla precyzyjnych komponentów turbiny
- Redukcja oleju spowodowana nadmiernymi temperaturami lub wydłużonymi okresami między przeglądami
- Wewnętrzny wyciek silnika, np. Mieszanie paliwa lub chłodziwa z dopływem oleju
- Pozostałość z piaskowanych komponentów podczas procesu regeneracji
- Cząsteczki z węgla gromadzą się w rurach doprowadzających olej
Bardzo częsta przyczyna awarii – przekroczenie prędkości
Przekroczenie prędkości jest terminem używanym, gdy turbosprężarka pracuje znacznie powyżej normalnych limitów pracy.
Jeśli pomiędzy kompresorem a silnikiem występują jakiekolwiek nieszczelności, pęknięcia lub słabe uszczelnienia, turbosprężarka będzie musiała pracować znacznie ciężej, niż powinna, aby dostarczyć wymagane ilości powietrza do silnika.
Przyczyny przekroczenia prędkości
- Modyfikacje silnika, w tym „rozdrabnianie” lub „nadmierne tankowanie”
- Niespójny przepływ powietrza do turbo
– Rozerwanie w wężu powietrznym lub całkowite odłączenie węża
– Ograniczenia w filtrze powietrza wlotowego lub w rurze
– Wycieki powietrza między sprężarką a silnikiem - Mechanizm wastegate lub VNT został ustawiony niepoprawnie
- Zużyte wtryskiwacze
- Instalowanie nieprawidłowej turbosprężarki
- Utrata sygnału do SREA (Simple Rotary Electronic Actuator) dla kontroli wastegate lub VNT
- Wysoki pułap
- Nieprawidłowy ruch lub ograniczenia w mechanizmie VNT
Jazda z zapchanym filtrem DPF
Zapchany filtr DPF zapobiega przepływowi spalin przez układ wydechowy z wymaganą prędkością. W wyniku tego wzrasta ciśnienie zwrotne i temperatury spalin w obudowie turbiny. Zwiększona temperatura spalin i przeciwciśnienie mogą wpływać na turbosprężarkę na wiele sposobów, w tym na problemy z wydajnością, wyciekami oleju, zwęglaniem oleju w turbosprężarce i wyciekami spalin z turbosprężarki.